Na današnji dan, 14. studenog 1980. godine u sjevernoameričkim kinima započinje s prikazivanjem jedna od najzačudnijih sportskih drama svih vremena, čuveni crno-bijeli “Razjareni bik” (Raging Bull) redatelja Martina Scorsesea.
Sredinom 60-ih godina prošlog stoljeća bivši boksački svjetski prvak u srednjoj kategoriji Jake LaMotta radi kao stand-up komičar u kabareu njujorškog Barbizon Plaza Hotela. Njegova boksačka karijera započela je prije više od dva desetljeća, početkom 40-ih u Bronxu, a na putu do uspjeha Jakeu je kao menadžer pomogao njegov brat Joey. Želeći titulu steći samostalno, bez upletanja lokalnih kriminalaca i kriminalnog podzemlja koje se motalo oko njega, hiroviti i temperamentni Jake usavršavao je boksačku vještinu i nizao nokaute, ali uspjeh je izostajao te nikako nije uspijevao dobiti priliku boriti se za naslov prvaka. U međuvremenu se razveo od prve supruge te počeo osvajati plavokosu djevojku iz susjedstva Vikki, ali u braku s njom postao je paranoičan i opsjednut sumnjom da ga ona vara. Kako je njegova paranoidnost sve više rasla, Jake je naposljetku posumnjao da su Joey i Vikki u tajnoj romantičnoj vezi, a to je dovelo do toga da je fizički nasrnuo na brata koji ga je odlučio napustiti. Raspad obiteljskog života i rastuća paranoidnost u konačnici će prouzročiti i Jakeov gubitak naslova prvaka.
Temeljena na knjizi “Raging Bull: My Story” Jakea LaMotte, na koju je Scorseseu pozornost skrenuo Robert De Niro, biografska sportska drama nagrađena Oscarima za glavnu mušku ulogu i montažu te Zlatnim globusom za najboljega glumca smatra se jednim od najboljih redateljevih filmova, ujedno i najuspjelijim boksačkim filmom uopće, koji mnogi ubrajaju među najznačajnije filmove svih vremena.
Scorsese je u vrijeme produkcije bio zaglibio u narkomansku ovisnost, dijelom prouzročenu i neuspjehom njegova prethodnog filma “New York, New York”, u realizaciju projekta za koji su scenarij napisali Paul Schrader i Mardik Martin uključen je na De Nirovo inzistiranje, a sam je redatelj poslije tvrdio da su naglašena emotivnost i eksploatiranje motiva iskupljenja bili potaknuti osobnom borbom s ovisnošću. Konačni je rezultat maestralno režirano i impresivno montirano djelo efektnog pseudodokumentarističkog odmaka, izražene ekspresivnosti i sjajne fotografije, slojevita karakterna studija emotivnog autodestruktivca koji se kreće među dvama tjelesnim ekstremima, mišićavog sportaša i pretilog zabavljača.
Boks je i ovdje priča o putu preko trnja do zvijezda, metafora o borbi protiv otegotnog socijalnog konteksta te vlastitih nagona i ograničenja. Osobnost legendarnog svjetskog prvaka u poluteškoj kategoriji Scorsese i suscenaristi Paul Schrader i Martin Mardik, koji je s redateljem surađivao i na “Ulicama zla”, oslikavaju tamnim i tjeskobnim tonovima portretirajući LaMottu kao gnjevnog i autodestruktivnog mužjaka posve nesposobnog zatomiti životinjske nagone i agresivnu prirodu. Nasilje je glavni modus LaMottina ponašanja, u ringu podjednako kao i u braku i krevetu, a epizodično koncipiranu priču o njemu autori inteligentno i vrlo promišljeno oblikuju naglašavajući tragične aspekte protagonistove osobnosti, pri čemu sjajno režirane sekvencije borbi i impresivan nastup možda nikad boljeg Roberta De Nira sadržavaju i začudne note poetičnosti.
Goran Čelig