Na današnji dan, 20. lipnja 1975. godine u sjevernoameričkim kinima počele su s prikazivanjem kultne “Ralje” (Jaws) Stevena Spielberga. Dakako, mi smo u bivšoj državi na premijeru tog filma morali pričekati ožujak 1976. godine, a prikazivao se pod naslovom “Ajkula”.
Otočno mjestašce Amity u potpunosti ekonomski ovisi o turizmu, pa kad šerif Brody zatvori lokalnu plažu zbog smrtonosnog noćnog napada morskog psa na djevojku, gradonačelnik poništi njegovu odluku. No životinja golemih proporcija ubrzo opet napadne i usred dana ubije dječaka nadomak plaže. Trojica profesionalaca – Brody, lovac na morske pse Quint i oceanograf Hooper – udruže snage i kreću u lov na veliku bijelu psinu…
Svojim drugim kinofilmom, temeljenim na istoimenom bestseleru Petera Benchleyja, Steven Spielberg postigao je ogroman komercijalni uspjeh. U apsolutnim brojkama bio je to film s najvećom kinozaradom u povijesti, primarno ostvarenom u ljetnoj američkoj distribuciji (kao zapravo prvi veliki ljetni hit), a i kritika mu je najvećim dijelom bila naklonjena.
Iako je sam Benchley napisao tri verzije scenarija, Spielberg nijednim od njih nije bio zadovoljan te je film uvelike postavio drugačije od romana. Razmišljajući prije svega o reakcijama masovne publike, inzistirao je da glavni likovi budu simpatičniji nego u izvorniku, izbacio je preljubničku aferu Hoopera i Brodyjeve supruge kako tema muškog profesionalnog zajedništva i nastajućeg prijateljstva ne bi bila ugrožena nemoralom, te je naposljetku promijenio i sam kraj ostavljajući dvojicu od trojice protagonista na životu (u romanu je samo jedan preživio epski sukob s morskim psom).
Bio je to početak, odmah radikalan, Spielbergova okretanja leđa umjetničkoj beskompromisnosti tzv. novoga Hollywooda u kojem je poniknuo kako bi postao jedan od najvećih hollywoodskih zabavljača novijeg vremena. To nipošto ne znači da su “Ralje” loše ostvarenje; upravo suprotno, riječ je o uzornom žanrovskom djelu koje vješto povezuje elemente trilera, pustolovno-akcijskog filma i horora te kompetentno, slijedeći Hitchcocka, kreira napetost (suspense). Završni pak obračun s morskim psom antologijski je domet.
Godine 2001. Kongresna knjižnica uvrstila je film u prestižni Nacionalni filmski registar.
Goran Čelig