Na današnji dan, 17. listopada 1980. godine objavljen je dvostruki album “The River” (CBS/Columbia) legendarnog rokera iz New Jerseyja Brucea Springsteena.
“Općenito gledajući, na neki sam način konzervativan. Nemam želju eksperimentirati samo da bih eksperimentirao. U većini situacija samo pokušavam prenijeti poruku. Nisam toliko opterećen stilom. Želio sam da naša glazba bude okrenuta sadržaju. Onome što govorim. I odatle krećem. Krećem od pitanja: je li ovo dobra pjesma? Postoji li što ljudsko u njoj? Kad je pjevam, čuje li se glas pravih ljudi?” To su riječi mladoga Springsteena koje je izrekao kad se cunami punka već obrušio na svjetsku scenu, u vrijeme kad je rock-megalomaniju pokušao zamijeniti nihilizam, kad se korijenje čupalo jer se mislilo da je zatrovano, kad je antiideja svojom silinom nadjačavala ideju…
U isto vrijeme kad je mladić iz provincije New Jerseyja već postao potpisnik velikih albuma kao što su “Born to Run”, “Darkness on the Edge of Town” i tada friško objavljenog “The River”, kroz note uronjene u tradiciju, kroz snagu obloženu čistom vjerom koja nije imala eksplicitno religijske atribute, ali svakako se napajala upravo na tim tihim vrutcima te kroz iskrenost i inteligenciju nevjerojatnog talenta, izloživši samu srž rocka na svjetlo dana umjesto u mrak zapišane sporedne ulice; progovorivši kroz cijelu galeriju živopisnih likova, Springsteen je rock, u koji je toliko vjerovao i još vjeruje, donio čisti humanizam, poštenje i predan rad kao temeljne odrednice. Na tom je valu taj uistinu jedinstven umjetnik na početku osamdesetih, s nevjerojatnim E Street Bandom, iznjedrio dvostruki album “The River”. Album koji je u dvadeset pjesama sukobio ono što za samog Springsteena nije bilo u sukobu koliko u zrcaljenju. Album koji ni u svom dugom trajanju nije izgubio dah ni na tren, vjerno prenijevši u svim svojim rukavcima senzibilitet i ideje vodilje svoga autora.
“The River” je zbirka pjesama koja ne poznaje himničnost: ovdje nema velikih, grandioznih tema, nema ni uniformiranog ugođaja, a čak ni vremena za duhovno, jer sve se, barem tu na površini, vrti oko življenja iz dana u dan. Stilski raznolik, a tematski prostrt po već uobičajenom Springsteenovu imaginariju, album isprepleće dramu i akciju, rockabilly s folk-rockom, soul s rock ‘n’ rollom, balade s pravim gitarskim vrtlozima, Dylana s Vanom Morrisonom, a sve njih čak s britanskom invazijom, koliko god takve usporedbe ne drže dugo vodu kad je ta ljudina za mikrofonom i notnim pismom u pitanju. “The River” se u takvom katalogiziranju čini poput male džepne povijesti rock ‘n’ rolla, ali ni to neće držati vodu jer nema potrebe za tim. Rock je Springsteenu “tek” motor, idealni prenositelj poruka i priča koje te poruke prenose, raznose i prevrću.
“Je li san što se ne ostvari laž ili nešto još gore?”, glasi čuveno pitanje u naslovnoj pjesmi, i u samom tom pitanju, bez povjerenja u konkretan odgovor, leži Springsteenova potraga, njegova misija, njegova čežnja. I dok ta pjesma već sama u svojoj životnoj priči sadržava više nego što to uspijevaju cijeli opusi, ima tu itekako još toga, od sablasne “Point Blank” do kontemplativne “Wreck on the Highway”, od tuluma “Sherry Darling” do produžetka “Thunder Road” u “The Price You Pay”, od zarazne bezvremenosti “Hungry Heart” do rokerske energije “Ramrod”, od prekrasne inkarnacije soula “I Wanna Marry You” do nasljednice “Jungleland”, produženog krika “Drive All Night”. Isprepletene sudbine u prašini podigloj na nesrećama na autocesti i njihova jeka dok se tom istom cestom razvoze dalje… Sve to sadržava Springsteenov peti album, ocrtavajući gotovo sumnjivo ispravnu osobu koja stoji iza tih pjesama i priča. Sumnjivo ispravnu jer nas vrijeme i okruženje u kojem je Springsteen radio i još radi navode da sumnjamo, da ne vjerujemo. Koliko se često susreće u rock-industriji čovjek koji je već u ranim danima karijere, u jeku punka i općeg popkulturnog revizionizma i bujajućeg relativizma, pred tisućama ljudi naglašavao potrebu zadržavanja veze s korijenima, sa zajednicom iz koje je potekao i obitelji u kojoj je stasao i koji je među prvima javno odao počast i trajnu zahvalnost ratnim vojnim veteranima? Ima itekako materijala da se ponešto zapitaju i neki ovdašnji galamdžije… (Toni Matošin, SoundGuardian)
Popis pjesama: 1. The Ties That Bind | 2. Sherry Darling | 3. Jackson Cage | 4. Two Hearts | 5. Independence Day | 6. Hungry Hearth | 7. Out in the Street | 8. Crush on You | 9. You Can Look (But You Better Not Touch) | 10. I Wanna Marry You | 11. The River | 12. Point Blank | 13. Cadillac Ranch | 14. I’m a Rocker | 15. Fade Away | 16. Stolen Car | 17. Ramrod | 18. The Price of Pay | 19. Drive All Night | 20. Wreck on the Highway.
Goran Čelig